Om att vara en bra lärare i Helsingborg

av Karl Asp

I dagens debatt kring lärarlöner brukar SKL och politiker ofta prata om ”de bra lärarna”.

SKL uttrycker det så här:

Bra lärare ska ha bra lön.  En av de viktigaste faktorerna för ett bra resultat och en god utveckling i skolan är bra lärare. Därför måste de premieras. Men det förutsätter större lönedifferentiering och större möjlighet att sätta lönenivåerna lokalt. För att utveckla detta krävs vilja och mod från såväl arbetsgivare som lärarorganisationer.

(SKL, 2012)

Alla lärare kan alltså inte få lika hög lön eller lön baserad på antal år i yrket. Tvärtom ska lönerna differentieras och delas ut i olika stora bitar till olika personer. ”De bästa” ska tjäna mer än de andra.

Frågan är då vad en sådan här ”bra lärare” kan och gör? Hur förtjänar man som lärare denna högre lön?

Helsingborgs kommun genomför nu en lönerevision med sikte på dessa ”bättre” lärare. För att rektorerna ska veta vilka som är ”bättre” har man tagit fram fem kriterier på vad som karaktäriserar en ”bra lärare”:

1 ) Läraren är en ledare, som kan leda hela elevgruppen mot målet. Den är bra på att skapa relationer och kommunicera.

2 ) Läraren är skicklig i sitt yrke. Den kan se vad eleverna behöver och ta till rätt åtgärder för att eleverna ska få det. Läraren ska också förbättra sitt eget arbete genom att dokumentera vad den gör och planera för hur den ska bli bättre.

3)  I arbetslaget ska läraren vara drivande och se till att lärarna hela tiden dokumenterar, följer upp och utvecklar sitt arbete.

4)  Läraren är bra på att se till att de beslut som politiker tagit kring skolan, genomförs.

5)  Läraren ser till att skolans arbete blir effektivt, att skolan får så mycket som möjligt för pengarna.

Det finns mycket att diskutera kring dessa kriterier, men mest reagerar jag på den fjärde punkten:

 ”…se till att de beslut politiker tagit kring skolan genomförs”.

Jag undrar just om läraryrket blev rätt ordentligt politiserat och mer eller mindre går ut på att genomföra politikers och tjänstemäns åsikter i skolfrågor?

Det är alltså de som vet bäst vad som fungerar i skolan. Inte lärarna.

 

 

Referenser:

SKL, 2012. ”SKL fördömer inte uppvärdering av läraryrket”. Replik publicerad på SKL:s hemsida. [http://www.skl.se/press/debattartiklar/skl-fordomer-inte-uppvardering-av-lararyrket] Hämtad 2012/10/07