”Bra” lärare och ”bra” lön

av Karl Asp

I den politiska eller arbetsmarknadspolitiska debatten blir gärna svåra samband förenklade, allt för att den egna positionen ska framträda som bäst, effektivast, mest riktig eller naturligast. Det är synd, eftersom svåra problem inte blir lösta genom snabba och förgrovade idéer.

Nu är det Eva-Lis Sirén som blir en i raden av personer eller institutioner vilka ser skolans problem och lösningar i ”bra lärare”: http://www.smp.se/nyheter/lobbyn/insandare/allt-borjar-med-en-bra-larare%283378507%29.gm

Givetvis handlar utspelet om att få genom bättre avtal i den nu avstannade löneförhandlingen med SKL, men desto viktigare att faktiskt veta vad man pratar om i så fall.

Problemet som jag ser det är att Eva-Lis Sirén (av misstag?) lägger sig farligt nära SKL:s argumentation: ”bra lärare ska ha bra lön”. Vilket i SKL:s tolkning också betyder att dåliga lärare ska nöja sig med sämre betalt. De är ju sämre?! SKL föreslår helt enkelt att lärare ska ha differentierade löner. Det hade varit skönt att höra att Lärarförbundet inte ställer sig bakom en sådan lösning.

Det där är en knepig idé som grundar sig i att SKL inte vill att kommunerna ska belastas ekonomiskt varpå man vill hålla tillbaka lönekostnaderna så långt det är möjligt. Men ändå kan inte SKL påstå att lärare är oviktiga eller saknar skäl för sin (högre) lön – kompromissen blir att de som är ”bra” kan få bra lön medan andra inte ska ha den höga lönen.

Och här börjar en rad frågor att hopa sig:

–      Hur vet vi vilka som är bra eller dåliga lärare? Vilken mall/metod ska användas för att ta reda på detta? Hur kan vi veta att en sådan mall/metod används av alla skolor i Sverige och att den används på samma sätt?

–      Vem ska göra bedömningen? Friskolornas styrelser, rektorerna, Skolverket, Skolinspektionen, föräldrar, lärare själva eller kanske eleverna? Kan det finnas risker med att en viss instans avgör detta?

–      Hur ska de skolor – som uppfattar att alla lärare i kollegiet är ungefär lika bra – göra?

–      Hur ska skolor hantera utgiftsbördan om skolan har endast mycket skickliga lärare?

–      Borde en lärare kunna överklaga bedömningen?

–      Hur ska fackföreningarna hantera en lärare som menar att han/hon får för lite betalt i förhållande till sina kollegor?

–      På vilket sätt påverkar detta kollektivavtalen?

–      Kan det uppstå risker för eleverna genom att lägre betalda lärare känner sig sämre, omotiverade eller oönskade och sålunda ”presterar efter betalning”?

–      Kan en lågt betald lärare skylla på detta och därför ställa lägre krav på sina insatser än en lärare som har bättre betalt?

–      Kan en lärare som får mindre betalt än sina kollegor vägra vissa uppgifter med motiveringen att han/hon inte är tillräckligt kompetent?

–      Hur ofta ska vi bedöma lärare? Räcker det att en lärare är framgångsrik en kortare period eller måste man kontinuerligt bedöma läraren med jämna mellanrum?

–      Ska bättre lärare få arbeta mer eller mindre än sina sämre kollegor?

–      Vilka arbetsuppgifter anförtror vi till de lärare som bedöms vara sämre än sina kollegor och på vilka grunder?

–      Om en elev undervisats av otillräckliga lärare, borde då en elev kunna överklaga ett visst betyg?

–      Ska en elev kunna få byta lärare efter att eleven har förstått att han/hon fått en dålig lärare?

Och jag till sist blir jag oerhört nyfiken på om alla de som gärna pratar om ”bra” lärare använder sig av samma definition?